Jakie opony wybrać?
Wybór opon do samochodu może stanowić spory dylemat dla niewtajeniczonych. Czym się od siebie różnią i dlaczego niektóre z nich są kilka razy droższe od innych? Opony dzielą się na ogumienie klasy premium, klasy średniej oraz klasy ekonomicznej zwanej również budżetową. To podstawowy podział mający wpływ na ich cenę. Klasa ekonomiczna świetnie sprawdzi się w miejskich warunkach i w przypadku kierowców, którze nie szarżują szczególnie na drogach.
Skład mieszanki stanowi podstawową mieszankę gumową, co przekłada się na niższe koszty. O klasie średniej mówi się najczęściej, że stanowi znakomity stosunek ceny do jakości. Opony sa droższe od budżetowych, ale w ich składzie częściej znajdują się surowce wpływające przyczepność i żywotność opony. Najdroższą klasą jest klasa premium, której opony wyróżniają się nie tylko efektownym wyglądem i zaawansowaną technologią, ale również składem. W tego rodzaju oponach o wiele częściej możemy spotkać na przykład krzemionkę, która wpływa na przyczepność na śliskich nawierzchniach i sprawia, że bieżnik jest odporniejszy na ścieranie, co z kolei przekłada się na żywotność ogumienia. Jak wiadomo, opony dzielą się również na letnie, zimowe i całoroczne.
W tym wypadku kluczowa jest rzeźba bieżnika. W przypadku samochodów dostawczych, vanów i samochododów osobowych używanych latem dobrym rozwiązaniem będzie oguemienie z bieżnikiem symetrycznym. Jest to nie tylko opcja łatwa w montażu, ale również tańsza, generująca mniejszy hałas i zapewniająca stabilną jazdę. W przypadku opon całorocznych, zimowych oraz opon montowanych w samochodach wykorzystywanych do dynamicznej jazdy warto zastanowić się nad bieżnikie kierunkowym lub asymetrycznym. Ten pierwszy najczęściej ma rzeźbę w kształcue litery „V” lub „U”, a ułożone w ten sposób rowki skutecznie odpwrowadzają nadmiar cieczy spod kół, zapewniając im styczność z podłożem. Opona o budowie asymetrycznej jest podzielona na dwie niezależne części, z których każda pełni inną funkcję.
Część wewnętrzna zapewnia efektywny drenaż zmniejszając szansę na wystąpienie niepożądanego zjawiska akwaplanacji, zaś część zewnętrzna zapewnia sterowność i stabilizację podczas wykonywania manewrów. Opony zimowe charakteryzują się nieco innymi parametrami. Mieszanka gumowa, z której są zrobione, musi być odporniejsza na czynniki zewnętrzne takie, jak mróz. Dobry skład jest więc istotny, aby ogumienie nawet przy minusowych temperaturach zachowało niezbędną elastyczność. W ogumieniu zimowym dominują bieżnik kierunkowy i asymetryczny, które zapewniają szybkie usuwanie nadmiaru wody, śniegu i błota pośniegowego spod kół, zapewniając im maksymalną styczność z podłożem. W rezultacie kierowca ma większe szanse na to, aby uniknąć poślizgu na zakrętach czy podczas wykonywania innych manewrów.
W niektórych krajach wymagany jest symbol 3PMSF, dlatego warto wziąć to pod uwagę podczas wycieczek zagranicznych. Symbol 3 Peak Mountain Snow Flake oznacza, że dany produkt został poddany testom na przyczepność na oblodzonych nawierzchniach i spełnia pod tym względem restrykcyjne wymogi Unii Europejskiej. Wybór opon powinien być dyktowany możliwościami finansowymi oraz potrzebami, które zawsze są indywidualne.
Należy oszacować, do jakiego stylu jazdy będzie używany samochód oraz w jakich warunkach pogodowych, a następnie wybrać model reprezentujący klasę, na jaką nas stać.