Zebra — dlaczego przejścia dla pieszych są oznaczone pasami?
Znana wszystkim „zebra” jest tak nazywana ze względu na naprzemienne występowanie czarnych pasów asfaltu i białych linii, ale dlaczego przejścia dla pieszych są oznaczone w ten sposób?
Historia pochodzenia
Pierwowzór przejścia dla pieszych pojawił się na długo przed wynalezieniem samochodów — w czasach starożytnych, gdy drogi nie miały kanalizacji burzowej i w czasie deszczu zamieniały się w małe rzeki, piesi przekraczali przejścia za pomocą kamieni. Wznosiły się nad jezdnią i miały szerokość 60-70 centymetrów, umożliwiając pieszym przejście bez moczenia stóp. Rydwany zwalniały przed takimi przeszkodami i pokonywały prototyp przejścia dla pieszych w taki sposób, aby koła wozów przejeżdżały między kamieniami.
W latach 30. XX wieku, kiedy pojawiły się już samochody, brytyjski sekretarz ds. transportu Leslie Khor-Belisha nakazał oznakować skrzyżowania drogowe za pomocą słupków z pasami i pomarańczowych latarni, a po II wojnie światowej eksperci z Laboratorium Badań Ruchu Drogowego zajęli się bezpieczeństwem na drogach i zarządzaniem ruchem.
Liczy się to, jak patrzy kierowca
Eksperci przeanalizowali różne warianty oznakowania dróg i doszli do wniosku, że najlepiej widoczne dla kierowcy są białe linie równoległe do krawężników, o szerokości 60-70 cm i w odległości równej ludzkiemu krokowi. Następnie w 1968 r. przyjęto dwa dokumenty — Konwencję wiedeńską o ruchu drogowym, która ujednoliciła przepisy ruchu drogowego na całym świecie, oraz Konwencję wiedeńską o znakach i sygnałach drogowych, która określiła ogólne wymagania dotyczące znaków i oznaczeń drogowych. W tym ostatnim dokumencie przyjęto, że przejścia dla pieszych to oznakowanie „wskazujące przejścia dla pieszych w wystarczająco szerokich pasach równoległych do osi jezdni”.
Jasność i kontrast
„Zebry” wykonuje się głównie białą farbą, ale możliwe są kombinacje bieli z żółcią i czerwienią — ktoś uważa, że zwiększenie jasności oznaczeń sprawia, że są one bardziej zauważalne dla kierowców, co pozwala im z wyprzedzeniem ostrzegać o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. W praktyce okazało się jednak, że żółte pasy przynoszą więcej szkody niż pożytku: jaśniejsze oznakowanie przenosi uwagę z pieszego na samo oznakowanie, zwiększając ryzyko, że kierowcy nie zauważą osoby przechodzącej przez jezdnię.
1 thoughts on “Zebra — dlaczego przejścia dla pieszych są oznaczone pasami?”
Comments are closed.
A to ciekawostka, nie miałem pojęcia o tej historii przejścia dla pieszych.